Welcome on the DDIM-Website of Bernd-Thomas Hohmann

Bernd-Thomas Hohmann
Success through vision and determination
Interim executive in the areas of restructuring, transformation and sales | Interim Manager DDIM®
Contact data
Hohmann INTERIM EXECUTIVE, Münster
- Telefon Mobile
- +49 172 3898936
- Telefon Private
- +49 251 28719039
Social networks
Personal data
- Date of birth
- 26.02.1965 (Age:60)
Short profile
- Interim project manager further expansion of international production and development cooperation
- Country Manager ad interim: vacancy bridging staffing and on-the-job training
- CRO & Managing Director ad interim in a medium-sized HealthCare company with > 100 practices
- Industrial advisor for sell-side mandate enabling sale from insolvency in self-administration
- Transformation from traditional branch wholesaler to omnichannel sales & service provider
- Interim CEO: Corporate restructuring enables sale to hospital group
- 30 yrs management experience, incl. 20 years in manufacturing & ten yrs in distribution & services
- Business Development
- Yield Increase
- Management
- Merger & Acquisition
- Post Merger Integration
- Projektmanagement
- Restrukturierung / Sanierung
- Turnaround
- Management / General Management / Board
- Sales
- Organization
- Supply Chain Management
- 1st Level / Executive Board / Management
- 2nd Level / Division Management / Department Management
- Supervisory Board / Advisory Board / Board of Directors
- Consultant, Advisor
- Program Manager
- Projekt Manager (Leitung)
- Trade
- Healthcare
- Medical Technology
- Pharmaceutical Industry
- Mechanical Engineering
- Großhandel
- Online-Handel
- Dienstleistungen
- Owner-managed / Family Business
- Corporation / Group
- Medium-sized Enterprise
- Europe (not EU)
- Austria
- Germany
- Great Britain
- Italy
- Schweiz
- Polen
- Tschechien
- German (Mother tongue)
- English (Business fluent)
- French (Basic knowledge)
- 2023: Zertifizierter Restrukturierungs- und Sanierungsberater (IfUS)
- Interim Manager DDIM®
- Geschäftsführer einer zentraleuropäischen Dachorganisation für fünf Länder (D-A-CH, CZ, PL)
- Tätigkeit für britische, deutsche, französiche scandinavische und US-amerikanische Unternehmen
- Verhandlungen mit Kunden und Lieferanten aus Europa, Asien (Japan, Korea) und den USA
IM projects (self employed)
Mittelständischer Anbieter von Heilmittelleistungen > 100 Therapiezentren
Nationwide provision of physiotherapy and occupational therapy services with > 100 therapy centers
- Company turnover in Mio $
- 54 Mio USD
- Number of employees in company
- 1200
- City / place
- Essen
Das mittelständische Unternehmen mit > 100 Therapiezentren in Deutschland ist Teil des Portfolios einer europäischen PE-Gesellschaft. Managementwechsel und Liquiditätsengpässe hatten eine neue Finananzierung erforderlich gemacht. Auf der Grundlage eines Sanierungsgutachtens mit positiver Fortführungsprognose galt es, den Übergang bis zur neuen Geschäftsführung zu gestalten und die Umsetzung des Sanierungsplans sowie die Etablierung eines PMO voranzutreiben.
Revenues: EUR 54 m
Staff: 1,200
- Bridging the gap in management until the new permanent Managing Director joins in April 2024
- Establishment of a project management office (PMO)
- Implementation of the reorganization plan
- Development and introduction of a new governance structure
- Bank and investor reporting
- Development and establishment of a PMO
- A new governance structure leads to clear responsibilities in the organization
- Recruitment of key positions
- Regular, consistent corporate communication
- Portfolio management: closures & divestments of therapy centers
- Increase in billing prices
- Introduction and mentoring of the new permanent management team consisting of COO and CFO
- Controlling and consolidation of > 65 entities
- Different practice management software in use
- Shared service center with heterogeneous performance
- Frequent management changes preceded
TOP 50 Familienunternehmen - Herstellung von Haushalts-, Reinigungs- und Wiederaufbereitungsgeräten
Development and manufacture of household, cleaning and reprocessing appliances
- Company turnover in Mio $
- 5400 Mio USD
- Number of employees in company
- 23000
- City / place
- Gütersloh
Dem Mandat waren bereits umfangreiche Analysen von großen Beratungshäusern vorangegangen. Der exklusive Entwicklungs- und Produktionspartner wollte die Governance-Struktur der zukünftigen Zusammenarbeit geklärt wissen. Bei dem Auftraggeber waren im Unternehmen keine entsprechenden Ressourcen mit Marktkenntnissen und entsprechender Management-Seniorität verfügbar.
- Identifizieren interner und externer Risiken und Betriebsreg. gegenseitige Governance-Struktur
- Entwicklung und Bewertung alternativer Governance-Möglichkeiten, die am besten zu den strategischen Zielen und jedem Stakeholder passen
- Detaillierte Darstellung priorisierter Governance-Oppositionen
- Vorbereitung der Verhandlungen mit dem Kunden durch Identifizierung der relevanten Themen, Vorschlag und Abstimmung allgemeiner und spezifischer Verhandlungsziele und Akzeptanzgrenzen
- Unterstützung während des Verhandlungsprozesses zwischen den beteiligten Parteien zur Etablierung einer Governance-Struktur
- Kick-off-Workshops mit Stakeholdern zur Ermittlung und Abstimmung auf ein gegenseitiges und gemeinsames Verständnis
- Entwicklung und Abstimmung eines detaillierten Plans zur Hebung von Synergien in Forschung und Entwicklung, Produktion und After-Sales
- Koordination der Umsetzung
Huntleigh Healthcare Ltd, Huntleigh Healthcare GmbH
Entwicklung, Herstellung und Vertrieb von Diagnostikgeräten
- Company turnover in Mio $
- 30 Mio USD
- Number of employees in company
- 300
- City / place
- Kempen
- Internet
- https://www.huntleigh-diagnostics.com
Der langjährige Country Manager in Deutschland (> 20 Jahre) war langfristig erkrankt. Und die Führung der Organisation in Deutschland remote von Cardiff, Wales, UK aus war durch die pandemischen Rahmenbedingungen praktisch nicht möglich. Hoher Krankenstand und Vakanzen belasteten die Abläufe in der Organisation und gefährdeten die Budget-Erreichung.
Revenues: 3 m EUR
staff of 10
- Leadership and motivation of employees in the German branch
- Key account management
- Search and recruitment of new office and field staff
- Monthly and annual financial statements
- Regular reporting to the management in the UK
- Updates for proprietary IT system
- Requirements management for new ERP system
- Recruitment program
- Creation of a new price list
- Cutomer mailings
- Organization of participation in virtual trade fair
- Implementation of MDR requirements
- Launch of an intraoperative probe in the German market
- Filling of vacancies in field and customer service
- Co-selection and training on the job of the new permanent Country Manager
- Launch of a new website for Germany
- Realisation of price increases
- Proprietary IT system
- Pandemic conditions made it difficult for field sales and technical customer service to visit customers
- Vacancies in field and customer service
ROESER Unternehmensgruppe
Handels- und Dienstleistungsunternehmen im Gesundheitswesen
- Company turnover in Mio $
- 180 Mio USD
- Number of employees in company
- 320
- City / place
- Essen
- Internet
- https://www.roeser.de
▪︎ Beteiligungsgesellschaft strebt Exit eines Portfolio-Unternehmens an
▪︎ Negatives Eigenkapital und Liquiditätsengpässe
▪︎ Bisheriger Geschäftsführer war zurückgetreten
Responsibility: 180 m € | appr. 320 staff | 6 direct reports | reporting line: Advisory Board, SE
- Restructuring the company before selling
- Identification of potential buyers
- Installation of PMO
- Deficient project business discontinued
- Cancellation of unprofitable tender positions
- Introduction of factoring
- Preparation of IDW S 6 report together with auditing company
- New financing concept together with PE shareholder and bank consortium
- Relocation of logistics centre and administration from Bochum to Essen
- System integration of document management system was not yet completed
Mittelständiges Großhandelsunternehmen (B2B) GmbH & Co. KG
Traditioneller stationärer Dental-Großhandel und Dienstleistungen für Zahnärzte und Dental-Labore in der DACH-Region und in Polen
- Company turnover in Mio $
- 100 Mio USD
- Number of employees in company
- 550
- City / place
- Offenbach
Traditioneller mittelständischer Großhändler (B2B) war bereits durch eine Sanierung gegangen und nun Teil einer PE-Gesellschaft. Das Unternehmen war durch die pandemischen Rahmenbedingungen sowie Änderungen im Markt stark betroffen. Die Geschäftsführung war neu besetzt worden und es wurde ein Beirat mit langjähriger und umfangreicher Branchenerfahrung zur Beratung für den PE-Gesellschafter und die Geschäftsführung eingesetzt.
- Preparation and participation in advisory board meetings and continuous dialogue with the members of the management board
- Sale form insolvency in self-administration to a PE company
- Change in executive board
- Staff departures in field service and technical customer service
- Company was effected by pandemic framework and market changes
Mittelständischer Hersteller von Materialien für Dental und Audio
Hersteller von Materialien für Dental und Audio
- Company turnover in Mio $
- 25 Mio USD
- Number of employees in company
- 120
- City / place
- Ettlingen
Bieterverfahren für ein mittelständisches inhabergeführtes Unternehmen.
- Expert advice on market size and growth potential
- Collaboration in the preparation of commercial due diligence
- Professional sparring partner for the seller
- Submission of indicative offer
- Very small target markets
- No valid external market data available
- Forecast for development of new technologies (3D printing) in relevant markets challenging
US-amerikanische Corporation
Healthcare Provider - Herstellung und Vertrieb von medizinischem Bedarf und Dienstleistungen an Leistungserbringer wie Krankenhäuser
- Company turnover in Mio $
- 14000 Mio USD
- Number of employees in company
- 35000
- City / place
- Boston
- Expert advice on market size and growth potential in Europe
- Support in the preparation of commercial due diligence
- Competitor analysis
- Submission of indicative offer
Work history (permanent employment)
Nordwest Dental GmbH & Co. KG (heute Plandent GmbH & Co. KG)
Mittelständischer inhabergeführter Dental-Großhandel und Dienstleistungen für Zahnärzte und Dentallabore
- City / place
- Münster
Transformation from a traditional wholesale branch operation to an omnichannel retail and service provider
Comprehensive digital transformation through the launch of three brand websites and the installation of a configurator for capital investment goods (a novelty in the German dental depot environment)
Acquisition of online pure player
Responsibility: 230 m € | appr. 700 staff | 13 direct reports | Subsidiaries in Austria & Czech | reporting line: Founder & Owner
Theron Advisory Group
Management consulting
- City / place
- Berlin
Consulting
Strategy - and sales projects
Henry Schein Dental Deutschland GmbH & Henry Schein Services GmbH
Dental wholesale and services to practice based dentists and professional dental labs
- City / place
- Langen
Full P&L responsibility as well as structuring and management of the entire corporate activities of the Henry Schein activities in Germany. Functional responsibility included sales full-service and mail order business, marketing, technical service, finance and controlling, purchasing capital equipment, corporate communications and regulatory affairs. Responsibility: 400 m € | 1,200 staff | 9 direct reports | reporting line: President International Dental Group, Melville, USA
Algonquin Capital Management GmbH, Köln
Investment company
- City / place
- Köln
▪︎ Identifying target companies
▪︎ Participation in due diligence
▪︎ Post Merger Integration - planning and execution
Coloplast GmbH, Coloplast Ges.m.b.H, Coloplast AG, Stiftung Coloplast, HOME SUPPLY + CARE
Medizinprodukte und Home Care
- City / place
- Hamburg
DE: Coloplast GmbH - CEO, Coloplast Stiftung - Chairman of the board of trustees, HOME SUPPLY + CARE Beteiligungs GmbH - Managing Director, Porgès GmbH - Managing Director
AT: Coloplast Ges.m.b.H - Managing Director
CH: Coloplast AG - President of the board of directors
The structuring and management of all business activities of the Coloplast Group region Central Europe
Responsibility: 240 m € | 620 staff | 7 direct reports | reporting line: Member of the Executive Board, DK
Fresenius Kabi Deutschland GmbH
Pharmazie und Medizinprodukte
- City / place
- Bad Homburg
Responsibility 2005: 330 m € | staff 220 | 15 direct reports | reporting line: Member of the Executive Board Central Europe
Paul Hartmann AG
Medizin- und Hygieneprodukte
- City / place
- Heidenheim
▪︎ Strategic reorganization of the German medical sales division by implementing sales teams, a key account management system and a national marketing
▪︎ Development and implementation performance management system (individual, team and corporate objectives with focus on growth and profitability)
▪︎ P&L responsibility for the entire German medical business
▪︎ Sales, marketing, customer service & supply chain
▪︎ Responsibility 2004: 330 m € | 360 staff | 6 direct reports | reporting line: CEO
Education
IfUS-Institut, Heidelberg
✔︎ Rechtliche und betriebswirtschaftliche Grundlagen der Sanierung
✔︎ Erstellung von Sanierungskonzepten nach IDW
✔︎ Finanzierungsinstrumente in der Krise
✔︎ Einführung in das Insolvenzrecht
✔︎ Arbeitsrechtliche Sanierungsmaßnahmen in der Krise
✔︎ Stabilisierungs- &Restrukturierungsrahmen (StaRUG)
✔︎ Straf- und haftungsrechtliche Aspekte in der Krise
✔︎ Unternehmenskauf und -verkauf (M&A) in der Krise
✔︎ Spezialkreditmanagement aus Bankensicht
St. Gallen Management Institut (SGMI), St. Gallen, Schweiz
Diplomarbeit: Strategische Geschäftsfelder und Ausgliederung - Ein Fallbeispiel der Paul Hartmann AG | Note: Sehr gut
Wirtschaftsakademie Schleswig-Holstein
Spezialisierungen: Marketing & EDV/Organisation
Thema der Examensarbeit: Der Einsatz des Direkt Marketing im Einzelhandel
ESKA-Kaufhaus, Neustadt in Holstein