Welcome on the DDIM-Website of Bernd-Thomas Hohmann

 
User photo

Bernd-Thomas Hohmann

I'll make YOUR topic mine

Interim executive in the areas of restructuring, transformation and sales

from now
Interim Manager since: 10/2015
Update: 24.01.2024

Contact data

Hohmann INTERIM EXECUTIVE, Münster

Angelmodder Weg 20
D-48167 Münster
zbp.zvergav-aanzubu@go

Telefon Mobile
+49 172 3898936
Telefon Private
+49 251 28719039

Social networks

Personal data

Date of birth
26.02.1965 (Age:59)

Short profile

Intro
Do you need support in implementing your projects or optimizing your sales and results?  As a methodically competent and management-experienced problem solver, I am available to your company as an on-demand manager.
My clients are managing directors, board members, divisional managers, shareholders, or investors.
They assign me on an interim basis as a solution and implementation partner for management, divisional management, or as a managing director, sales director, troubleshooter, or project manager.
These are often complex restructurings or transformations that sometimes have to be successfully implemented under great time pressure. Always to get the company back on the road to success in the long term.
I am at home in industry and distribution with capital and consumer goods that require explanation. I always keep an eye on customers and markets. Having worked for German, British, US, and Scandinavian companies in Europe, I am used to working in an intercultural environment.
Experience overview
  • Interim project manager further expansion of international production and development cooperation 
  • Country Manager ad interim: vacancy bridging incl. staffing and on-the-job training 
  • Industrial advisor for sell-side mandate enabling sale from insolvency in self-administration
  • Transformation from traditional branch wholesaler to omnichannel sales & service provider
  • Interim CEO: Corporate restructuring enables sale to hospital group
  • 30 yrs of management experience, including 20 years with manufacturers and 10 years in distribution 
Tasks
  • Business Development
  • Yield Increase
  • Management
  • Merger & Acquisition
  • Post Merger Integration
  • Projektmanagement
  • Restrukturierung / Sanierung, insolvenznah
  • Turnaround
Functions
  • Management / General Management / Board
  • Sales
  • Organization
  • Supply Chain Management
  • Purchasing
Role in the company
  • 1st Level / Executive Board / Management
  • 2nd Level / Division Management / Department Management
  • Supervisory Board / Advisory Board / Board of Directors
  • Consultant, Advisor
  • Program Manager
  • Projekt Manager (Leitung)
Industry experience
  • Trade
  • Healthcare
  • Medical Technology
  • Pharmaceutical Industry
  • Mechanical Engineering
  • Großhandel
  • Online-Handel
  • Unternehmensberatung
Type of company
  • Owner-managed / Family Business
  • Corporation / Group
  • Medium-sized Enterprise
Regions (Regions where you have proven experience)
  • Europe (not EU)
  • Austria
  • Germany
  • Great Britain
  • Italy
  • Polen
  • Schweiz
  • Tschechien
Languages
  • German (Muttersprache)
  • English (Verhandlungssicher)
  • French (Grundkenntnisse)
Special certificates and awards
2023: Zertifizierter Restrukturierungs- und Sanierungsberater (IfUS)
Special skills
Internationale und interkulturelle Erfahrung
  • Geschäftsführer einer zentraleuropäischen Dachorganisation für fünf Länder (D-A-CH, CZ, PL)
  • Tätigkeit für britische, deutsche, scandinavische und US-amerikanische multinationale Konzerne
  • Verhandlungen mit Kunden und Lieferanten aus Europa, Asien (Japan, Korea) und den USA

IM projects (self employed)


Company description

Development and manufacture of household, cleaning and reprocessing appliances

Company turnover in Mio $
5400 Mio USD
Number of employees in company
23000
City / place
Gütersloh
Reason for dismissal
Dem Mandat waren bereits umfangreiche Analysen von großen Beratungshäusern vorangegangen. Der exklusive Entwicklungs- und Produktionspartner wollte die Governance-Struktur der zukünftigen Zusammenarbeit geklärt wissen. Bei dem Auftraggeber waren im Unternehmen keine entsprechenden Ressourcen mit Marktkenntnissen und entsprechender Management-Seniorität verfügbar.
Mission
  • Identifizieren interner und externer Risiken und Betriebsreg. gegenseitige Governance-Struktur
  • Entwicklung und Bewertung alternativer Governance-Möglichkeiten, die am besten zu den strategischen Zielen und jedem Stakeholder passen
  • Detaillierte Darstellung priorisierter Governance-Oppositionen 
  • Vorbereitung der Verhandlungen mit dem Kunden durch Identifizierung der relevanten Themen, Vorschlag und Abstimmung allgemeiner und spezifischer Verhandlungsziele und Akzeptanzgrenzen
  • Unterstützung während des Verhandlungsprozesses zwischen den beteiligten Parteien zur Etablierung einer Governance-Struktur
Measures taken
  • Kick-off-Workshops mit Stakeholdern zur Ermittlung und Abstimmung auf ein gegenseitiges und gemeinsames Verständnis
  • Entwicklung und Abstimmung eines detaillierten Plans zur Hebung von Synergien in Forschung und Entwicklung, Produktion und After-Sales
  • Koordination der Umsetzung 
Achieved Achievements
Die nächste Gerätegeneration ist bestellt
Special challenges
Mitbewerber: Im Jahr 2017 kam es zu einer teilweisen Wettbewerbssituation durch den Kauf eines italienischen Herstellers, der unter anderem auch im Markt für Wiederaufbereitungsgeräte tätig ist

Company description

Entwicklung, Herstellung und Vertrieb von Diagnostikgeräten

Company turnover in Mio $
30 Mio USD
Number of employees in company
300
City / place
Kempen
Internet
https://www.huntleigh-diagnostics.com
Reason for dismissal
Der langjährige Country Manager in Deutschland (> 20 Jahre) war langfristig erkrankt. Und die Führung der Organisation in Deutschland remote von Cardiff, Wales, UK aus war durch die pandemischen Rahmenbedingungen praktisch nicht möglich. Hoher Krankenstand und Vakanzen belasteten die Abläufe in der Organisation und gefährdeten die Budget-Erreichung.
Area of responsibility (sales and employees)
Revenues: 3 m EUR
staff of 10
Mission
On-site manager and management and leadership of the team consisting of sales and technical service (field and customer service)
  • Leadership and motivation of employees in the German branch
  • Key account management
  • Search and recruitment of new office and field staff
  • Monthly and annual financial statements
  • Regular reporting to the management in the UK
  • Updates for proprietary IT system
  • Requirements management for new ERP system
Measures taken
  • Recruitment program
  • Creation of a new price list
  • Cutomer mailings
  • Organization of participation in virtual trade fair
  • Implementation of MDR requirements
Achieved Achievements
  • Launch of an intraoperative probe in the German market
  • Filling of vacancies in field and customer service
  • Co-selection and training on the job of the new permanent Country Manager
  • Launch of a new website for Germany
  • Realisation of price increases
Special challenges
  • Proprietary IT system
  • Pandemic conditions made it difficult for field sales and technical customer service to visit customers
  • Vacancies in field and customer service

Company description

Handels- und Dienstleistungsunternehmen im Gesundheitswesen

Company turnover in Mio $
180 Mio USD
Number of employees in company
320
City / place
Essen
Internet
https://www.roeser.de
Reason for dismissal
▪︎ Beteiligungsgesellschaft strebt Exit eines Portfolio-Unternehmens an ▪︎ Negatives Eigenkapital und Liquiditätsengpässe ▪︎ Bisheriger Geschäftsführer war zurückgetreten
Area of responsibility (sales and employees)
Responsibility: 180 m € | appr. 320 staff | 6 direct reports | reporting line: Advisory Board, SE
Mission
  • Restructuring the company before selling 
  • Identification of potential buyers
Measures taken
  • Installation of PMO
  • Deficient project business discontinued
  • Cancellation of unprofitable tender positions
  • Introduction of factoring
  • Preparation of IDW S 6 report together with auditing company
  • New financing concept together with PE shareholder and bank consortium
Achieved Achievements
Company recapitalisation facilitates sale to hospital group
Special challenges
  • Relocation of logistics centre and administration from Bochum to Essen
  • System integration of document management system was not yet completed

Company description

Traditioneller stationärer Dental-Großhandel und Dienstleistungen für Zahnärzte und Dental-Labore in der DACH-Region und in Polen

Company turnover in Mio $
100 Mio USD
Number of employees in company
550
City / place
Offenbach
Reason for dismissal
Traditioneller mittelständischer Großhändler (B2B) war bereits durch eine Sanierung gegangen und nun Teil einer PE-Gesellschaft. Das Unternehmen war durch die pandemischen Rahmenbedingungen sowie Änderungen im Markt stark betroffen. Die Geschäftsführung war neu besetzt worden und es wurde ein Beirat mit langjähriger und umfangreicher Branchenerfahrung zur Beratung für den PE-Gesellschafter und die Geschäftsführung eingesetzt.
Mission
Advise to the PE shareholder and the executive management team
Measures taken
  • Preparation and participation in advisory board meetings and continuous dialogue with the members of the management board
Achieved Achievements
  • Sale form insolvency in self-administration to a PE company
Special challenges
  • Change in executive board
  • Staff departures in field service and technical customer service
  • Company was effected by pandemic framework and market changes

Company description

Hersteller von Materialien für Dental und Audio

Company turnover in Mio $
25 Mio USD
Number of employees in company
120
City / place
Ettlingen
Reason for dismissal
Bieterverfahren für ein mittelständisches inhabergeführtes Unternehmen.
Mission
  • Expert advice on market size and growth potential 
  • Collaboration in the preparation of commercial due diligence
  • Professional sparring partner for the seller
Achieved Achievements
  • Submission of indicative offer
Special challenges
  • Very small target markets
  • No valid external market data available
  • Forecast for development of new technologies (3D printing) in relevant markets challenging

Company description

Healthcare Provider - Herstellung und Vertrieb von medizinischem Bedarf und Dienstleistungen an Leistungserbringer wie Krankenhäuser

Company turnover in Mio $
14000 Mio USD
Number of employees in company
35000
City / place
Boston
Mission
  • Expert advice on market size and growth potential in Europe
  • Support in the preparation of commercial due diligence
  • Competitor analysis
Achieved Achievements
  • Submission of indicative offer

Work history (permanent employment)


Mittelständischer inhabergeführter Dental-Großhandel und Dienstleistungen für Zahnärzte und Dentallabore

City / place
Münster
Remarks
Transformation from a traditional wholesale branch operation to an omnichannel retail and service provider

Comprehensive digital transformation through the launch of three brand websites and the installation of a configurator for capital investment goods (a novelty in the German dental depot environment)

Acquisition of online pure player

Responsibility: 230 m € | appr. 700 staff | 13 direct reports | Subsidiaries in Austria & Czech | reporting line: Founder & Owner

Management consulting

City / place
Berlin
Remarks
Consulting
Strategy - and sales projects

Dental wholesale and services to practice based dentists and professional dental labs

City / place
Langen
Remarks
Full P&L responsibility as well as structuring and management of the entire corporate activities of the Henry Schein activities in Germany. Functional responsibility included sales full-service and mail order business, marketing, technical service, finance and controlling, purchasing capital equipment, corporate communications and regulatory affairs. Responsibility: 400 m € | 1,200 staff | 9 direct reports | reporting line: President International Dental Group, Melville, USA

Investment company

City / place
Köln
Remarks
▪︎ Identifying target companies
▪︎ Participation in due diligence
▪︎ Post Merger Integration - planning and execution

Medizinprodukte und Home Care

City / place
Hamburg
Remarks
DE: Coloplast GmbH - CEO, Coloplast Stiftung - Chairman of the board of trustees, HOME SUPPLY + CARE Beteiligungs GmbH - Managing Director, Porgès GmbH - Managing Director
AT: Coloplast Ges.m.b.H - Managing Director
CH: Coloplast AG - President of the board of directors
The structuring and management of all business activities of the Coloplast Group region Central Europe
Responsibility: 240 m € | 620 staff | 7 direct reports | reporting line: Member of the Executive Board, DK

Pharmazie und Medizinprodukte

City / place
Bad Homburg
Remarks
Responsibility 2005: 330 m € | staff 220 | 15 direct reports | reporting line: Member of the Executive Board Central Europe

Medizin- und Hygieneprodukte

City / place
Heidenheim
Remarks
▪︎ Strategic reorganization of the German medical sales division by implementing sales teams, a key account management system and a national marketing
▪︎ Development and implementation performance management system (individual, team and corporate objectives with focus on growth and profitability)
▪︎ P&L responsibility for the entire German medical business
▪︎ Sales, marketing, customer service & supply chain
▪︎ Responsibility 2004: 330 m € | 360 staff | 6 direct reports | reporting line: CEO

Education

Notes / specifics
✔︎ Rechtliche und betriebswirtschaftliche Grundlagen der Sanierung
✔︎ Erstellung von Sanierungskonzepten nach IDW
✔︎ Finanzierungsinstrumente in der Krise
✔︎ Einführung in das Insolvenzrecht
✔︎ Arbeitsrechtliche Sanierungsmaßnahmen in der Krise
✔︎ Stabilisierungs- &Restrukturierungsrahmen (StaRUG)
✔︎ Straf- und haftungsrechtliche Aspekte in der Krise
✔︎ Unternehmenskauf und -verkauf (M&A) in der Krise
✔︎ Spezialkreditmanagement aus Bankensicht
Notes / specifics
Diplomarbeit: Strategische Geschäftsfelder und Ausgliederung - Ein Fallbeispiel der Paul Hartmann AG | Note: Sehr gut
Notes / specifics
Spezialisierungen: Marketing & EDV/Organisation

Thema der Examensarbeit: Der Einsatz des Direkt Marketing im Einzelhandel

Documents and files

333.95 KB
CV

Deutsch

147.61 KB
Infodatei / Präsentation

Rollen und Verantwortlichkeiten, Tätigkeitsschwerpunkte, Branchenerfahrung, Regionen- und Ländererfahrung, Kontaktdaten

243.32 KB
Zeugnis

Referenzen meiner Auftraggeber

Loading, please be patient...